Rengastietoa

Jälkikiristys kannattaa tehdä n.100km.n jälkeen tai viikon sisällä. varsinkin jos on alumiinivanteet. Tämä koska mm.Teknisen Kaupan Liiton rengasvalmistajien jaosto uskoo vakaasti tähän.( Lainaus seuuraavasti;)

" Alumiinin huonoihin ominaisuuksiin kuuluu, että toisin kuin teräs se ei ole kimmoisa. Jos ALU-vanteen ja pyörännavan vastinlaipan väliin jää hiekkamurunen, murusen hankauduttua jauheena pois, pyörän kiinnitys saattaa jäädä löysälle.

Teräsvanteessa mutterien vastinpinnat ovat hieman koholla, ja vanteen materiaali joustaa aiheuttaen pultteihin jännityksen. Jännitys kompensoi mahdollisen väåliin jääneen murusen poistumisen aikaansaaman löystymisen.

Useimmiten väliin ei jää mitään, eikä silloin jälkikiristystä välttämättä tarvita, mutta  koskaan ei voi tietää, miten juuri tällä kerralla on käynyt."

 Tarkista renkaiden kuntoa !

Lain vaatima minimiurasyvyys kesärenkailla on 1,6mm ja talvirenkailla 3mm.

Autoliitto suosittelee kuitenkin uusimaan kesärenkaat jos urasyvyyttä on vähemmän kuin 4mm, vesiliirtovaaran takia.

Talvirenkaissa kun urasyvyys on vähemmän kuin 5mm, Auto- ja Rengasliitto suosittelee vaihtoa, loska- ja sohjoliirron takia.

Renkaiden välisen nastamäärän ei saa poiketa enemmän kuin 25%.

Mikäli kaksi rengasta on kulunut selkeästi enemmän kuin kaksi muuta, on parempien renkaiden oikea paikka takana, auton vetotavasta riiippumatta.

Neliveto autoissa on syytä katsoa että renkaiden kuluneisyys, ympärysmitta, on lähes tulkoon samaa l

 kesäkumit alle – huomioi tämä rengaskaupoilla Image result for NOKIAN RENKAAT

Vinkit renkaanvaihtajalle: Näin huollat ja säilytät renkaat oikein. Continental Rengas Oy
RENGASCENTER.FI