Aktuellt

Kontrollera däckens skick !

Lagen förutsätter minst 1,6 mm mönsterdjup för sommardäcken och 3 mm för vinterdäcken

Bilförbundet, Autoliitto, rekommenderar däckbyte då mönsterdjupet, för sommardäcken underskrider 4 mm, pga. risken för vattenplaning. För vinterdäcken rekommenderar de byte vid ca 5mm. för därefter fungerar de inte tillfredställande i snömodd och -slask.

Antalet dubbar mellan däcken får inte skilja mer än 25%.

Om två däck är märkbart mera slitna skall de bättre placeras baktill, oberoende av bakhjuls- framhjuls- eller 4WD -drift. speciellt vid 4-hjulsdrift bör däckens rullningomkrets vara möjligast lika.

 

Kolla alltid mutterspänningen, inom en vecka eller inom 100km, efter varje hjulbyte,  trots att vi vid bytet använder momentnyckel för rekommenderad mutterspänning.

Efterspänningen löns alltid att göras efter att hjulen skiftats. Detta pga en av aluminiumets, i detta fall, dåliga egenskap, att det i motsats till plåt(fälgen) inte är elastiskt.  Ifall det lämnar litet oxidation eller sand mellan kontaktytorna kan det smulas sönder till damm och fälgen har inte rätt fastsättningsmoment mera, dvs  den kan lossna.

På plåtfälgen är konen litet upphöjd och materialet fungerar sålädes litet som en spännbricka. Detta kompenserar i viss mån spänningsbortfallet som blir då materialet mellan kontakytorna malas till damm.

Sällan lämnar det någonting emellan kontaktytorna, men man vet aldrig, så därför kanske det inte löns att låta bli att eftersänna, till rätt moment. ( fråga oss om du är osäker på vilket moment som fordras för din bil)

( Fri översättning från finska, från däcktillverkarnas hemsida ).